La pregunta que més ens fan a nivell d’Instagram és “…com puc aconseguir més seguidors?”
La primera resposta que donem és la de crear i publicar contingut de qualitat que arribi i transmeti al públic objectiu, amb un pla de publicacions a on la constància és clau. Però hi ha (i sempre ha estat) l’opció de crear un sorteig o un concurs, que és la manera més ràpida d’aconseguir-ho.
En un context de tanta saturació d’informació i estímuls, els sortejos a Instagram són una eina perfecta per diferenciar-nos dels nostres competidors i esdevenir clients en el futur.
Però organitzar un sorteig no és qüestió de minuts perquè realment funcioni i compleixi amb la legalitat.
Passos a seguir per crear un sorteig per a Instagram
Què podem demanar als participants d’un sorteig i quines limitacions imposa l’API d’Instagram?
Existeixen moltíssims tipus de sortejos diferents en Instagram, però, si tenim en compte la normativa de la xarxa social i les dades que l’API permet que eines externes recullin de manera automatitzada, serien els següents:
- Sorteig de comentaris
- Sorteig de mencionars a altres usuaris
- Sorteig de hashtags
- Sorteig de publicacions dels usuaris
- Sorteig a través d’una publicació patrocinada
A més de totes aquestes accions, que es poden i de fet solen combinar-se, és molt habitual demanar-los als usuaris que també donin Like a la publicació del sorteig i segueixin al perfil que l’ha publicat.
Això últim no suposa un problema, en el sentit que Instagram no el prohibeix, però sí que és important tenir en compte que l’API de la xarxa social impedeix que les eines externes, com les que s‘utlitzen per a realitzar sortejos i concursos, accedeixin a aquesta informació; el que comportarà que s’hagi de verificar a mà que el guanyador o guanyadors segueixen el perfil o perfils.
Definir l’objectiu del sorteig
Per a què volem fer el sorteig?
- Augmentar el nostre nombre de seguidors
- Donar a conèixer un nou producte
- Captar leads
- Anunciar una nova marca
- Anunciar un rebranding (canvi d’imatge de la marca)
Normalment el que més s’utilitza és per augmentar de seguidors, sobretot quan tot just acabem de començar a Instagram i aconseguir presència.
Aquest punt és el més important, ja que d’ell dependran els que venen després. Més concretament, l’anàlisi de resultats que realitzem al final del sorteig podrà donar-nos respostes molt diferents en funció d’en què ens fixem.
Triar el premi
Què sortejarem? És fonamental que es tracti d’una cosa interessant per al nostre públic objectiu, a més de, si és possible, que tingui alguna relació amb la nostra marca.
Podem sortejar tant productes com serveis, però és important tenir en compte que els usuaris solen percebre el valor o la utilitat dels primers premis sortejats amb major claredat que el dels segons.
Per posar un exemple bast, el teu públic captarà amb molta major facilitat el que aporta un iPhone que el que aporta una gestió de xarxes socials d’un mes. Això no significa que no es pugui sorteja un servei, però haurem d’explicar bé què és, quin és el seu valor i si la nostra comunitat respondrà positivament.
També hi ha un factor clau quan fem el sorteig entre dos o més perfils que no estan en el mateix sector, ja que si el premi no correspon de més utilitat per al nostre públic, pot ser que no aconseguim l’objectiu fixat.
Crear les bases legals del sorteig
Si hi ha una part que la majoria de vegades descuidem o bé no hi consta en cap sorteig, són les bases legals del mateix sorteig, la part més important i OBLIGATÒRIA.
Al final de tot, el que no volem són problemes originats per sortejar quelcom i amb unes normes bàsiques i dins de la legalitat, no caldrà estar en alerta. La principal raó és que utilitzem un canal gratuit, social i del que podem aconseguir benefici: Instagram. I l’empresa mare, Meta, no vol assumir cap conseqüència produïda per un malentès en la legalitat del sorteig.
L’altre és que tot usuari d’aquesta comunitat online té tot el dret a saber que el sorteig és legal i que no es produirà cap engany al darrera de tot.
Per això, hi ha de constar, en tot el període de participació del sorteig, les bases legals i, aquestes, han de ser visibles per a tothom. El mateix amb el com s’ha aconseguit el guanyador i quina fórmula s’ha utilitzat.
Publicar el sorteig
Escollirem un post per difondre el sorteig. Crearem una imatge de tamany quadrat, que serveixi per descriure el que regalem, sense oblidar d’afegir en text que es tracta d’un sorteig i el que es regala!
La descripció ens servirà per a informar del funcionament del mateix i dels passos a seguir per participar.
Què afegir en el peu de la foto (descripció):
- Primer afegir una frase a on s’inclogui alguna d’aquestes paraules: Participa, Regalem, Sortegem, Guanya…
- De què es tracta el sorteig, quin premi es pot guanyar
- Afegir els passos que s’han de seguir per participar. Normalment es demana:
- Fer like a la publicació
- Fer-se seguidor del perfil o perfils
- Fer un comentari al post i mencionar a altres usuaris
- Un petit resum de les bases a destacar del sorteig:
- Dates d’inici i finalització per participar-hi
- Com i quan es publicarà el guanyador
- Qui pot participar (majors d’edat, negocis…)
- A on es podrà consultar les bases legals del sorteig
- Afegir els hashtags, inclòs #sorteig o #sorteo
És el moment de fer difusió de la publicació del sorteig en format post i seguidament compartir-ho també com a Story.
Depèn del pressupost que disposem, també és bona idea promocionar-ho com a anunci.
Molta atenció: durant el temps que el sorteig estigui en marxa, et recomanem vigilar la possible aparició de comptes falsos que imitin a la teva per a intentar estafar als participants del sorteig demanant-los les seves dades privades.
Triar al guanyador i anunciar-lo
Una vegada finalitzat el termini del sorteig, arriba el moment de triar al guanyador.
Nosaltres ecomanem utilitzar eines com:
Aquestes són les opcions més útils, per a no tenir problemes legals. Easypromos és per a nosaltres la més interessant, ja que té la seva pròpia base legal per a cada sorteig i la confiança de la mateixa Meta (l’empresa darrera de Facebook i Instagram).
Pensaves que era més fàcil crear i publicar un sorteig per a Instagram? Per a nosaltres ho és; només afegint les bases legals i creant la publicació perfecta perquè tingui rellevància, el sorteig serà tot un èxit i no tindràs que patir per res més.
I si necessites que nosaltres t’ajudem a preparar-ho i a aconsellar-te, contacta’ns!